Rewitalizacja maszyny typograficznej Helbig & Müller
Pierwsze prace demontażu maszyny 01.06.2020r. Cel to przywrócenie sprawności maszyny i możliwość druku. Pozostawiamy korpus maszyny w stanie z czasów jej użytkowania, nie zmieniamy koloru, nie czyścimy, stan powłoki lakierniczej pozostaje bez zmian. Weryfikujemy poszczególne zespoły oraz ich mechanikę, wypracowane elementy mechanizmów analizujemy pod kątem zastosowanego materiału oraz technologii wykonania. Wynikające z eksploatacji luzy analizujemy pod względem obciążeń i zastosowania odpowiednich wartości luzów montażowych, na poziomie 0,05-0,1 mm. Analizie jest również poddany sposób smarowania poszczególnych rewitalizowanych zespołów i mechanizmów, wielokrotnie są powiększane kanały i otwory smarne tworząc swego rodzaju kieszenie smarne, skierowane w miejsca najbardziej obciążone i wymagające smarowania. Również zwracamy uwagę na sposób montażu elementów rozłącznych i stałych wg zasady przeniesienia napędu poprzez montażowe kołki stożkowe lub kliny osadzane na stożku. Ponieważ podziałka milimetrowa oraz calowa odbiega od wymiarów zastosowanych w konstrukcji maszyny, podejmujemy decyzje o dorabianiu, na bieżąco, części do każdego naprawianego mechanizmu oddzielnie. Niestety połączenia gwintowe, wypracowane na przestrzeni lat eksploatacji z konieczności zostają zastąpione gwintami standardowymi o dużym skoku, tak by nie powiększać średnic otworów w korpusie maszyny wykonanym z żeliwa szarego. Panewki pozostają oryginalne, każda z nich jest poddana wyrównaniu i pasowaniu przez rozwiercanie i skrobanie do wcześniej napawanych powierzchni osi wałków oraz wałów przekładni. Tylko jedna panewka, w trakcie naprawy, uległa nieodwracalnemu uszkodzeniu i konieczne było wykonanie nowej.
Zastosowaliśmy założenie, że części nienadające się do ponownego użycia pozostają w gestii właściciela maszyny, Muzeum Drukarstwa w Nowym Targu, są opisane i przygotowane do stworzenia prezentacji w gablotach.
Wykonane prace rewitalizacyjne poszczególnych elementów maszyny typograficznej Helbig & Müller nr seryjny 162 rok produkcji 1848
- kałamarz farbowy
- oś napędu przybieraka farbowego
- duktor farbowy
- koło zębate rozcieraka farbowego
- rozcierak farbowy
- koło zębate małe
- walce nadające
- zespół rozcierania farby
- cylinder drukowy
- listwa zębata
- dźwignie mechanizmu otwierania łapek
- rama montażowa form drukowych
- wykładak
- dźwignie "widelca"
- przekładnia krzywkowa
- ramiona napędowe
- przekładnia główna
- korba napędu ręcznego
- blokada maszyny
O maszynie w mediach:
Przegląd Tygodniowy 03.05.2023
Oglądajcie od 8 minuty
Oglądaj od 3:43 minuty
podhaleregion.pl – Zabytkowa maszyna drukarska odkrywa swoje tajemnice
—-
Rewitalizacja unikalnej maszyny drukarskiej z XIX wieku | PHOENIX Xtra Print Polska (pxp.com.pl)
—-
Od 8:30 minuty Kronika 13-11-2020
—-
Przeprowadzka maszyny drukarskiej – zakończona sukcesem | NowyTarg24.tv
—-
Od 15 minuty Zabytkowa maszyna drukarska odkrywa swoje tajemnice „Przegląd Tygodniowy” 15.08.2018 | NowyTarg24.tv
O maszynie w liczbach:
Osoby zaangażowane w projekt:
To dzięki Panu Januszowi Karpińskiemu i Panu Erykowi Woźniakowi maszyna typograficzna Helbig & Müller dostała DRUGIE ŻYCIE! 🙂
„Całe nasze życie to działanie i pasja. Unikając zaangażowania w działania i pasje naszych czasów, ryzykujemy, że w ogóle nie zaznamy życia.“
Herodot, historyk grecki
Projekt współfinansowany z UE:
Projekt pt. „Łączą nas zabytki techniki Muzeum Drukarstwa w Nowym Targu i Muzeum Papieru Czerpanego w Ludrovej” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa za pośrednictwem Euroregionu „Tatry” w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg V-A Polska – Słowacja 2014- 2020