fbpx
Jak zbudowane są opony
Budowa opon,  Opony,  Opony całoroczne,  Opony letnie,  Opony zimowe,  Samochody

Jak zbudowane są opony?

W 1947 roku została wyprodukowana i zaprezentowana pierwsza opona bezdętkowa, która jest współcześnie najpopularniejszą stosowaną oponą w samochodach osobowych. Choć technika konstrukcyjna pozostała taka sama jak z poprzedniego wieku, to technologia rozwinęła się na tak wysokim poziomie, że modele opon znacząco różnią się od pierwowzorów. Producenci sprawdzają opony pod kątem jakie zadanie ma spełniać i w jakich warunkach atmosferycznych będzie pracować.

Trzeba zauważyć, że czasy się zmieniły. Na ewolucję opon składa się między innymi: stale rosnące moce silników, zapewnienie bezpieczeństwa, komfortu z jazdy, ekonomii podróżowania czy warunki atmosferyczne. To wszystko pokazuje ile pracy czy wysiłku konstruktorzy muszą stawiać, aby zapewnić ekonomiczną jazdę i przeprowadzać wiele testów, aby sprawdzić jakość każdej opony.

Do swobodnej jazdy producenci analizują jakie materiały powinni użyć do produkcji opony zimowej, letniej czy całorocznej. Tylko, żeby móc o tym rozmawiać i głośno mówić trzeba zapoznać się z budową opony. Poniżej schemat opony, który podpatrzyliśmy z swiatopon.info:

Źródło: swiatopon.info (fotografia)

Główne części opony:

Stopka – to część zwana popularnie „kołnierzem”, przylega do felgi i stabilizuje oponę założoną na felgę, a także zapobiega jej odkształcaniu pod wpływem masy samochodu. Od dobrego przylegania stopki do felgi zależy także utrzymanie prawidłowego ciśnienia w oponie.

Bok – czyli jej boczne ścianki. Spaja ze sobą stopkę i czoło opony. Utrzymując cały ciężar samochodu musi być przy tym elastyczny dla zapewnienia komfortu oraz odporny na działanie dużych sił. To dlatego wszelkie uszkodzenia boku opony trzeba jak najszybciej skonsultować z wulkanizatorem. Większość z nich dyskwalifikuje oponę z dalszego użycia ponieważ boku opony nie da się naprawić. Na nim znajdują się także wszystkie informacje dotyczące parametrów opony (rozmiar, dopuszczalne ciśnienia, kierunek rotacji itp.).

Czoło – element, który widzimy patrząc na oponę z przodu, w jego skład wchodzi bieżnik oraz umieszczone pod nim warstwy wzmacniające.

Elementy konstrukcji współczesnej opony:

Warstwa butylowa – to szczelna warstwa z gumy syntetycznej znajdującą się od wewnątrz, która działa jak nowoczesna dętka uszczelniając wewnętrzną stronę opony. Utrzymuje wewnętrzne ciśnienie opony i nie pozwala dostawać się do środka wilgoci. Drutówka – to część stopki odpowiedzialna za utrzymanie opony na feldze. Jest zatopiona w stopce i składa się z elastycznych, ale wytrzymałych, zwiniętych ze sobą drutów, co pozwala oponie przenosić duże obciążenia bez ryzyka zsunięcia się z felgi.

Osnowa tekstylna – do jej budowy wykorzystuje się sploty włókien wykonane z nylonu, rayonu, wiskozy, poliestru czy aramidu o grubości ok 1-1,5 mm. Ułożone równolegle do siebie, przebiegające od jednej stopki do drugiej i sprasowane z gumą, tworzą szkielet opony, który ma utrzymywać jej kształt pod wpływem ciśnienia wewnętrznego. Ta elastyczna konstrukcja odpowiada także za przenoszenie obciążeń podczas przyspieszania, hamowania i skręcania. Do produkcji opony o rozmiarze 195/65 R15 potrzeba ok. 1500-1800 tekstylnych nitek. Warto przypomnieć, że opony do autobusów i samochodów ciężarowych nie mają osnowy tekstylnej, tylko wykonaną z kordu stalowego. Stąd branżowa ich nazwa – opony całostalowe.

Opasanie stalowe – to splecione z cienkich, metalowych drutów, zatopione w mieszance gumowej, wzmocnienie opony nadające jej wytrzymałość. Splata się je ze sobą otrzymując zarówno elastyczny jak i wytrzymały kord o średnicy nieprzekraczającej 1 mm. Opasanie stalowe nadaje wytrzymałość oraz stabilizuje profil opony.

Opasanie tekstylne – jest charakterystyczne dla opon radialnych i zmniejsza odkształcenia bieżnika podczas jazdy w zakrętach.

Bieżnik – to wierzchnia warstwa opony, która odpowiada za kontakt z nawierzchnią. Bieżnik jednak to nie tylko sam wzór, ale w dużym stopniu także mieszanka gumowa, która nadaje mu odpowiednie właściwości. Musi łączyć w sobie wiele sprzecznych zadań: przyczepność do drogi i odporność na nadmierne ścieranie, przy zachowaniu właściwej elastyczności, aby zapewnić odpowiednią przyczepność do różnych rodzajów podłoża. Materiał musi radzić sobie z nagrzewaniem, ale także w zależności od przeznaczenia i w różnych warunkach drogowych, z szybkim odprowadzaniem wody, błota czy śniegu. Na brzegach bieżnika, na styku z bokiem opony znajduje się strefa barkowa pracująca szczególnie podczas pokonywania zakrętów.

opony

Dlatego sprawdzaj stan swoich opon. Bez względu, gdzie jesteś. Nikt nie zdaje sobie sprawy jak opony kluczowe są w Twoim samochodzie. Jest ona jedynym elementem styku samochodu z nawierzchnią. Wpływ na jej zmiany ma głównie eksploatacja, a nie czas magazynowania.

Pamiętaj, że dobra opona, dopasowana do warunków pogodowych, stylu prowadzenia i naszego samochodu ma przełożenie na pewniejszą, a przede wszystkim bezpieczniejszą podróż. Niestety czasem zbyt późno przychodzi refleksja, że nawet stłuczka kosztuje więcej niż dopłata do kompletu dobrych opon z pewnego źródła.

Źródło: swiatopon.info

W czym możemy pomóc?
YouTube
Instagram